- Ramoneta. Micromecenatge per treure una revista satírica catalana. Una colla de dibuixants i artistes volen tirar endavant un projecte editorial de revista satírica en català, que es dirà La Ramoneta. Per fer-ho han iniciat un projecte de micromecenatge. Més informació aquí.
- Vuitena setmana del còmic a Tarragona. Una nova edició d’aquesta cita imperdible pels amants de l’art seqüencial. Més informació aquí.
- El Web Negre recupera el seu format setmanal. Cada setmana podeu llegir 16 pàgines d’humor digital publicat a El Web Negre.
- Humoristan. Es posa en marxa el portal Humoristan, un gran museu sobre humor gràfic i historieta. El portal, impulsat per la fundació Gin, compta amb la col·laboració dels principals especialistes del país: anoni Guiral, Josep Maria Cadena, Lluís Solà i Dachs, Jaume Capdevila o Jordi Riera enre molts d’altres. I aplega l’obra dels principals dibuixants, i les revistes més importants…
- fins el 31 d’octubre, exposició sobre la revista satírica Cu-Cut! a l’Arxiu Històric de la Ciutat (la Casa de l’Ardiaca, al carrer de Santa Llúcia de Barcelona): Cu-cut! Sàtira política en temps trasbalsats, 1902-1912.
- Rudolph Wilke
Al blog Ma Galerie a Paris, que sempre hi podem trobar interessants ressenyes sobre dibuixants, publiquen un interessant aproximació al dibuixant Rudolph Wilke, signatura imprescindible de la revista Simplicissimus, que tingué gran influència entre els dibuixants catalans de principis del segle XX.

Dibuix de Wike per a Simplicissimus
- Demanen textos: Call for participation/Appel à contributionLa història de la sàtira gràfica al Canadà, del període colonial a la Guerra FredaThe history of graphic satire in Canada, from the colonial period to the onset of the Cold War
L’histoire de la satire graphique au Canada, de la période coloniale jusqu’à l’avènement de la Guerre froide
Éditeurs : Dominic Hardy, Annie Gérin et Lora Senechal Carney
Deadline/Date limite: 1.05.2012From the time of the introduction of printing in the early colonial period to the end of the Second World War and the beginning of the Cold War, Canadian visual culture was enriched by a huge increase in graphic satire. Although associated with public contexts in which 18th century prints gave way to ephemeral journals, mass-media newspapers, specialist political publications (which ranged widely from fascist to communist, with most situated in between), and publicly funded exhibitions, Canadian graphic satire also permeated the private realm, in letters, journals and diaries that show the full dimension of visual satire in Canadian life.
This publication will bring together essays grounded in approaches ranging across art history, theories of satire and humour, word/image theory, film and photographic history, linguistics, anthropology, history, political sciences, literary criticism, and all fields that study any of the visual cultures of Canada. Essays may focus on particular artists, media, institutions or targets of visual satire. They might also highlight particular social processes, community formations or cross cultural exchanges. The book is intended for an international audience of readers interested in histories of visual culture. While it will be published in English, French-language submissions (to be translated professionally before publication) will also be welcome.Please send proposals of up to 400 words with a one-page c.v. to each of the editors at the email addresses listed below by May 1, 2012. Notifications of acceptance of proposals will be sent out by June 1st. Essays of about 7,000 words (footnotes included) will be required by December 1, 2012 and will be subject to review by the editors and by external peer reviewers before final decisions are made on inclusion in the volume.Submissions, CVs and any enquiries should be addressed to the three editors:Dominic Hardy, Université du Québec à Montréal, hardy.dominic@uqam.ca
Annie Gérin, Université du Québec à Montréal, gerin.annie@uqam.ca
Lora Senechal Carney, University of Toronto, carney@utsc.utoronto.ca